محل لوگو

بانک خازنی


بانک خازنی

(به نام خد)

 "بامداد مقاله"

...برق صنعتی...

===آموزش میان رده===

بانک خازنی چیست؟

 

بانک خازنی چیست و چرا از بانک خازنی در بعضی اماکن ها استفاده می شود شاید شنیده باشید که با گذاشتن بانک خازنی در کنار تابلو برق مصرف برق آن مجموعه کاهش پیدا میکند!

در این آموزش به بانک خازنی میپردازیم و خواهیم گفت بانک خازنی چیست و درک درستی از نحوه عملکرد بانک خازنی را در مدار را یاد خواهیم گرفت

 

 

 

بانک خازنی چیست ؟

معمولاً در واحد های صنعتی و به طور کلی جاهایی که مصرف کننده آنها سلفی میباشد علاوه بر توان اکتیو از توان راکتیو هم استفاده میکند.

به طور مثال : سیم پیچ الکترو متور برای انجام کار و کار کرد متور هم از توان اکتیو ( توان مفید ) و هم از توان راکتیو ( توان غیر مفید ) مصرف میکند و در نتیجه با روشن شدن متور از توان راکتیو هم استفاده می کند و لازم به ذکر است که شبکه برق توان اکتیو یا مفید را به ما داده و اگر توان راکتیو را از شبکه برق بخواهیم چون جریان بیشتری از اداره برق مصرف میکنیم به همان نسبت هم باید هزینه بیشتری به اداره برق بپردازیم.

 

در یک کلام ساده بانک خازن توان غیر مفید یا راکتیو را وارد مدار ما میکند و با این وجود ما توان غیر مفید که برای راه اندازی الکترو متور نیاز داریم از شبکه برق نمیگیرم و این کار توسط بانک خازن انجام می شود و با این کار انگار باری از دوش شبکه برق برداشته ایم که هم به نفع ما هست چون هزینه قبض برق مان کمتر می شود و هم به نفع اداره برق است چون فشار کمتری روی شبکه برق می آید.

 

َبانک خازنی چیست ؟ ( مثال )

برای درک بیشتر ضریب قدرت و تاثیر آن بر سیستم های الکتریکی به مثال زیر توجه نمایید:

 

فرض کنید کنید یک دونده بر روی سطح افقی و بدون شیب در حال دویدن است و قرار است از نقطه A به نقطه B برود و در این حالت ، راندمان مصرف انرژی در بالا ترین سطح خود است و به عبارت دیگر توان و انرژی شخص به صورت مفید مورد استفاده قرار خواهد گرفت. به عبارت تخصصی از توان اکتیو و مفید استفاده شده است.

 

حالا به حالت دوم توجه کنید :

شخص بر روی یک سطح شیب دار در حال دویدن است و قرار است باز هم از نقطه A به نقطه B برود چون سطح شیب دار است شخص برای رسیدن به نقطه B باید توان خود را دو چندان کند تا به مقصد برسد یعنی توان مفید می شود دویدن و به مقصد رسیدن، و توان غیر مفید می شود بالا رفتن از سطح شیب دار و به مقصد رسیدن ، در حالت دوم شخص هم از توان مفید و هم از توان غیر مفید خود استفاده کرده.

 

 

در مصرف کننده های سلفی هم به این صورت است که توان غیر مفید مصرف می شود و به همین خاطر از بانک خازن استفاده می شود تا بانک خازنی بیاید و توان غیر مفید به شبکه اعمال می کند.

شاید برای شما سوال پیش بیاید که چقدر در هزینه صرفه جویی می شود؟

 

  انتشار : ۲ تیر ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 19

برچسب های مهم

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما